De tofste dag van Malta!

9 juni 2014 - Gozo, Malta

Hallo mensen,

Wat heb ik een grandioos weekend gehad, Het was echt het tofste weekend hier! Het begon afgelopen vrijdag al, honderd meter lopen van ons appartement zit een klein tentje waar we geregeld zitten. Het is zo ongeveer standaard om elke vrijdag rond een uur of 5 een aantal pitchers leeg te drinken met een groep van meestal 15 man of meer. Een pitcher is een persoonlijk tapje gevuld met 4 liter overheerlijk bier. Afgelopen vrijdag hadden we in totaal 12 gehad. Dit is altijd heel gezellig en bespreken we wat we ongeveer in het weekend gaan doen. De manager daar kent ons goed en komt geregeld langs met hapjes van het huis. We hebben er natuurlijk ook al gereserveerd voor 20 man om daar het Nederlands elftal aan te moedigen. De bedoeling was om na de vrijdagmiddag borrel nog even ergens te gaan eten, maar we zijn niet verder gekomen dan een aantal pizza's in het appartement.

Afgelopen zaterdag ging het dan allemaal gebeuren. Met een groep van 12 man hadden we een boot gehuurd op Gozo. Dit is het noordelijke deel van Malta en alleen bereikbaar met de boot. We hadden om kwart voor 7 afgesproken bij de appartementen van de mensen die de Engels cursus doen. dat ik ongeveer een kwartiertje met de taxi. Vol goede moed zijn we dus ook om iets voor zes op gestaan. Rond half zeven kwam de taxi ons halen vlak voor ons appartement. Het is ongelofelijk en nog niet voorgekomen hier, maar iedereen was op tijd! Eenmaal aangekomen bij de appartementen een kwartiertje verder op had iedereen alles ingeladen en waren we klaar om te gaan naar Gozo.

Nadat we 40 minuutjes hadden gereden waren we ongeveer aangekomen bij het punt waar we op de boot moesten. Op de boot vaar je ongeveer 20 minuutjes en dan ben je op Gozo. Alles liep nog steeds volgens plan en we waren zelfs ruim op tijd op Gozo. Vanaf Gozo de bus gepakt naar het punt waar we de boot hadden gehuurd. Toen we daar aankwamen stonden we allemaal wel even versteld, de boot was namelijk veel beter dan verwacht. Hij was groot, had koelboxen, we kregen snorkel spullen mee en vishengels. We waren in totaal per persoon ongeveer €25.- kwijt voor een hele dag een boot te huren inclusief brandstof, dit is natuurlijk niet veel.

Nadat de 'bestuurder' de instructies had gehad waren we klaar om te gaan. De eerste 2 uur was iedereen vol verbazing dat er geen addertje onder het gras zat. Alles zat 200% mee! Heerlijk! Rond 10 kwamen we al aan op onze eerste bestemming, de Blue Lagoon! Natuurlijk weer onder het genot van paar flessen wijn, 80 blikken bier, en een fles rum.

Op de Blue lagoon zitten een groot aantal kwallen, Het zijn echt verschrikkelijke beesten waar ik nu een grote angst voor heb. We hadden er wel een gevangen in een zak chips! ;)

Na een halfuurtje gebadderd te hebben op de Blue Lagoon zijn we doorgevaren naar de grotten, dit was dik een uur varen met ons 150PK bootje. Natuurlijk wil iedereen even aan het stuur zitten van een boot. En ik kan je vertellen, dat geeft best een tof gevoel. Eenmaal aangekomen bij de grotten hebben we weer het anker uitgegooid en zijn we weer verder gaan zwemmen. Het water was heerlijk en niet normaal helder. Op de meeste plaatsen konden we met de duikbrillen een groot deel van de bodem zien, echt ongelofelijk mooi! Nadat we daar weer een uurtje zijn geweest zijn we terug gevaren naar de plek waar we de boot hadden gehuurd, niet om hem al in te leveren maar om de andere kant van Gozo te zien. Daar heb je namelijk een groot aantal kliffs. Verschrikkelijk mooi! Een van deze had een groot gat erin.

Het mooie aan een boot huren is dat je overal kunt stoppen. We hebben zelfs een dolfijn zien springen in het water! Helemaal top!  Je kunt ook meegaan op een of andere boot maar dan vaar je er langs en dan ga je weer door. Wij hadden nu genoeg tijd om op elk mooi plekje te ankeren. Echt mega tof! Hiervan komen nog een groot aantal foto’s op mijn Facebook! Rond 4u was het weer tijd om terug te varen naar de haven waar we de boot hadden gehuurd. Iets voor 5 zijn we daar aangekomen en alles was nog goed aan onze boot.

Eenmaal van de boot af hebben we bij het plaatselijke tentje met zijn alle wat gegeten, iedereen was wel een inkakmoment, niet gek na een hele dag boot. Eenmaal gegeten zijn we maar is aangelopen naar de bushalte, en je raad het al we moesten een half uur wachten. Daar heb ik ook met teen nog is opengehaald aan een opstapje waar me slipper bleef hangen. Gelukkig hadden we Piet en Lieke bij die me verzorgd hadden :P.

Nadat we in de bus hadden gezeten moesten we weer een half uur wachten. Vanaf dat moment was de grond onze grote vriend haha. Eenmaal bij de ferries aan gekomen konden we weer gaan wachten. Heerlijk!

Uiteindelijk was onze taxi al een dik uur lang op ons aan het wachten. Maar hij stond er gelukkig nog toen we Malta weer inkwamen. Na de taxi kwamen we eindelijk weer thuis! Voor een dik uur taxi waren we per persoon weer het grote bedrag van maarliefst 6 euro kwijt, ongelofelijk dat dit hier allemaal kan.

Dit was met uitstek de mooiste dag van heel Malta! Het was echt ongelofelijk toffe ervaring die ik zeker nooit meer ga vergeten!

Groetjes,

Hallo Roel een mooi verhaal

Oma oploo
  3. Mama:
    Hé Roel,

Wat een geweldig weekend heb je gehad, ik meen dat je ook dolfijnen hebt gezien, maar dat zie ik niet in je verhaal. Leuk om met z'n allen op een boot te varen. Maak er nog een paar mooie weken van, we komen je zo op halen in Eindhoven, geniet er lekker van.

Veel liefs, mama XXX